tisdag 25 september 2012

Kärleksmums

Kärt barn har många namn, hemma hos mig heter de Kärleksmums! Jag gör alltid dem i en stor långpanna och jag har dubblat receptet så att de ska bli höga och fina.

KÄRLEKSMUMS

450g smör
5 ägg
7,5 dl socker
5 tsk vaniljsocker
2,5 msk siktad kakao
11 dl mjöl
5 tsk bakpulver
3 2/3 dl mjölk

GLASYR
75g smör
1-2 msk kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl florsocker

GARNERING
Kokos

Smält smör och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt det torra ingredienserna omväxlande med mjölken och smöret. Häll smeten i en stor långpanna ca 30x45cm smörad och bröad, jag brukar lägga ett bakplåtspapper i botten och smöra kanterna.
Grädda kaka i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt svalna.
Gör under tiden glasyren. Smält smöret och tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning. Bred glasyren på kakan strö på rikligt med kokos och skär i fyrkantiga bitar.

1 kommentar: